שיעורים פרטיים בלשון
שיעורים פרטיים בלשון מיועדים לתלמידי בית ספר יסודי, חטיבה ותיכון ומתקיימים בבית התלמיד. הפרספקטיבה הלימודית היא עזרה בשיעורי הבית והכנה למבחנים בהתאמה לתוכן האינפורמטיבי של בית הספר.
התכלית הדידקטית היא הסבר תיאורטי, פיתוח כישורי שפה, הקניית אסטרטגיות למידה בפתרון תרגילים, הכנה למבחן הבגרות ויצירת תהליך של שיפור הציונים.
הבנה, הבעה ומורה פרטי ללשון
הבנה והבעה היא היכולת להבין באמצעות קריאה ולהביע בכתב, כל זאת באופן תקין ובצורה שבה אדם נוסף יכול לקרוא ולהבין.
הבנה והבעה זהו ענף בלשון לבגרות של ה30% העוסק בהבנה של טקסטים והיכולת לענות על שאלות בהתאם. ישנן מספר מרכיבים להצלחה בתחום זה ושיפור הציונים, להלן הפירוט המלא :
קריאה
נכון להיום 90% מתוכן הקריאה שהתלמידים נחשפים אליו הם פוסטים ברשתות החברתיות, אכן ישנם פוסטים המעמיקים את הקריאה ומרחיבים את הידע שלנו אך המקור אינו נמצא שם. מומלץ מאוד לפנות זמן כדי לקרוא ספרים, מאמרים, פסקאות, שירה וכל פסקת טקסט המכילה מידע אינפורמטיבי או מהנה בשפה עברית תקינה, נאותה וגבוהה. לכאורה, הדבר מאפשר הרחבה מיידית של אוצר המילים והכרה של תבניות העברת המילים במשפט. הקריאה היא פעולה חשובה מאוד לאו דווקא רק בשיפור הציונים בהבעה אלה היא פעולה משרישה שורשים ארוכים במרכיבי האופי האנושי ומרחיבה את האופקים של כל אדם.
קריאה היא פעולה המובילה להצלחה רבה בתחומים נוספים.
הקריאה במבחנים ובבחינות הבגרות בלשון הינה מעט שונה מהקריאה ביום יום אך יסודות הקריאה נשארים זהים ולכן מתעצמת חשיבות הקריאה השגרתית. חשוב לשים לב כי הקריאה במקצוע הלשון בבית הספר הינה הרבה יותר עניינית ובעלת סטרוקטורה עקבית. השאלות בבחינה לעולם יהיו בסדר הכרונולוגי של הטקסט עצמו. חשוב לציין, כי הבנה מלאה של הטקסט תעזור ביציקת התשובה המדויקת עם חומרי הגלם הכתובים בטקסט.
כתיבה
רובנו מפרשים כתיבה בתור אומנות, שרק מעטים מבני האדם עוסקים, לדוגמא “כתיבה ספרותית”.
הדגש העיקרי הוא לא בביצוע כתיבה ספרותית אלא ההתבוננות על צורת הכתיבה שלנו בכל פעם שאנחנו מביעים את עצמנו בכתב. היום יותר מתמיד בני האדם כותבים כדי להביע את דעתם ורגשותיהם, בין אם זאת התכתבות נורמטיבית ושגרתית בתוכונת הצ’אט בטלפון החכם, ביקורות בעלות דעה אישית באינטרנט או מכתבי אהבה מקוריים בין בני הזוג. כאשר אנו כותבים חשוב לעצור לרגע ולהפנים שברגע זה אנו מביעים את מחשבותינו בכתב ולכן מומלץ להשקיע וליצור פסקת טקסט אידיאלית ביותר המפרטת בצורה מדויקת את רצוננו. נכון שהדבר יעזור לקורא להבין את דעתנו אך חשוב מכך אנו מפתחים אצלינו את היכולת להתבטא בכתב בצורה אבסולוטית.
מעבר לדוגמאות אשר ציינתי לפני כן, כתיבה היא דרך ביטוי מילולית אנושית אשר מגבירה תאוצה עם השנים בעקבות היכולות הטכנולוגיים לתקשר מכל נקודה במרחב כדור הארץ.
חלק הכתיבה במבחנים ובבגרויות במקצוע הלשון הוא מעט שונה מהאופן בו מתבצעת הכתיבה הספרותית אך העקורונת נשארים מקבילים. תרגול כתיבה מחזק ומשפר את מבנה בניית המשפטים ובסופו של דבר מביא את הכותב ליעד בו הכתיבה הטבעית מתגלמת באופן תקין מבחינה לינגוויסטית וגבוה. התרגול יוצר את השלמות.
מורים פרטיים ללשון
גם אם הצלחנו להבין את הטקסט ואנחנו בעלי סגולות יוצאים מן הכלל להתבטא בכתב, נדרשת האינטגרציה המושלמת בין שני תחומים אלו בלשון. מורה פרטית במקצוע הלשון תעזור בהבנה מדויקת של התוכן הנקרא, תקשר את הנקרא באופן ישיר לשאלה, תסביר את מטרת השאלה ותבנה יחד עם התלמיד את התשובה הקונקרטית ביותר.
מורה פרטית ללשון תכין ותבנה את אבני היסוד של התלמיד לקראת המבחנים והבגרויות במקצוע הלשון. חשוב לציין, כי מלבד תהליך הלמידה לבגרות מקצוע הלשון הוא עמוד התווך של התקשורת המילולית הוורבלית שלנו בחיי היום יום.
מערכת הצורות ושיעורים פרטיים בלשון
מערכת הצורות הינו אחד מתוך הנושאים במסלול הלמידה לבגרות ה -70% בלשון. ענף מתוך ענפי הלשון העוסק בחקר מבנה המילים, במשמעות הצורנים המרכיבים את המילים ובדרך שבה הצורנים יוצרים את המילים. השאלות בפרק מערכת הצורות מתחלקות ל3 סוגים
מציאת מרכיבי הפועל ותאוריו
הפעלים בעברית מורכבים מ 4 מרכיבים :
שורש – החלק הבסיסי של המילה.
גוף – מבצע הפעולה
זמן – מועד הפעולה
בניין – תבנית השורש
בדרך כלל השורש מורכב מ 3 אותיות, לאותיות השורש מוסיפים אותיות תחיליות לפני השורש וסופית אחרי השורש שמתארים את הזמן ואת הגוף המבצע. בנוסף, הבניין מתאר כיצד הפועל מתבצע, סביל או פעיל.
במבחן יציגו בפנינו פעלים ויבקשו מאיתנו למצוא את כל אחד מהמרכיבים שלהם.
דוגמא להמחשה:
לפנינו הפועל אכלתי אשר הוא בעל השורש א.כ.ל.
האות הראשונה של הפועל נקראת פ’ הפועל.
האות השניה של הפועל נקראת ע’ הפועל.
האות השלישית של הפועל נקראת ל’ הפועל.
הגופים המבצעים את הפעולה תלויים בזמן.
בעבר ובעתיד הגופים הם : מדבר/ת ( אני ), נוכח/ת ( את/ה ), נסתר/ת ( הוא / היא ), מדברים ( אנחנו ), נוכחים/ות ( אתם / אתן ), נסתרים/רות ( הם / הן ).
בהווה הגופים הם : יחיד ( אני, אתה, הוא ), יחידה ( אני, את, היא ), רבים ( אנחנו, אתם, הם ), רבות ( אנחנו, אתן, הן ).
ציווי הוא זמן רלוונטי רק למי שנוכח לכן יש סך הכל רק 4 אפשרויות : נוכח ( אתה ), נוכחת ( את ), נוכחים ( אתם ), נוכחות ( אתן ).
עכשיו נדון על זמנים.
לעבר יש סיומות קבועות לפי הטבלה הבא
מדבר / מדברת | אכלתי |
נוכח | אכלת |
נוכחת | אכלת |
נסתר | אכל |
נסתרת | אכלה |
מדברים | אכלנו |
נוכחים | אכלתם |
נוכחות | אכלתן |
נסתרים | אכלו |
נסתרות | אכלו |
להווה יש סיומות קבועות פי הטבלה הבא :
יחיד | אוכל |
יחידה | אוכלת |
רבים | אוכלים |
רבות | אוכלות |
בעתיד יש תחיליות קבועות וסופיות קבועות
מדבר / מדברת | אכל |
נוכח | תאכל |
נוכחת | תאכלי |
נסתר | יאכל |
נסתרת | תאכל |
מדברים | נאכל |
נוכחים | תאכלו |
נוכחות | תאכלנה |
נסתרים | יאכלו |
נסתרות | תאכלנה |
לציווי יש סיומות קבועות
נוכח | אכל |
נוכחת | אכלי |
נוכחים | אכלו |
נוכחות | אכלנה |
עכשיו הגיע הזמן לדון על בניינים :
ישנם 7 בניינים – קל, נפעל, הפעיל, הופעל, פיעל, פועל והתפעל.
בהווה בבניינים הפעיל, פיעל, פועל והתפעל יש תחיליות וסיומות לשורש
יחד | מלמד |
יחידה | מלמדת |
רבים | מלמדים |
רבות | מלמדות |
ובציווי בבניינים נפעל והפעיל מופיע האות ה’ כתחילית
נוכח | הזהר |
נוכחת | הזהרי |
נוכחים | הזהרו |
נוכחות | הזהרנה |
הדרך הנכונה ביותר לזהות את הבניין זה להעביר את הפועל לגוף “הוא” בזמן “עבר”
אם למילה יש תחילית נקבע את הבניין לפי התחילית
ואם אין למילה תחילית אז נקבע את הבניין לפי הצליל
לדוגמה:
התקבלת ← התקבל ← התפעל (יש תחילית )
תקבל ← קיבל ← פיעל ( אין תחילית )
לגבי מציאת השורש ניתן להעלים את המוספיות של הבניין ונקבל את השורש. ק.ב.ל
מציאת חלקי דיבור
למילים במשפט יכולים להיות 3 תפקידים תחביריים : פועל, שם עצם או שם תואר.
כיצד אנו מוצאים את התפקיד התחבירי של המילה ?
קודם כל נשאל האם המילה היא פועל ? אם כן, אז היא פועל.
אם לא, אז למה המילה מתייחסת ? אם היא מתייחסת לפועל, אז היא שם עצם. אם היא מתייחסת לשם העצם, אז היא שם תואר.
מציאת מבנה שם העצם
ישנן 4 דרכים ליצירת שם עצם :
שאילה מלעז – מילה לועזית שהתקבלה כמילה עברית, כמו: טלפון, גיאוגרף, פרודוקטיבי.
הלחם בסיסים – הרכבה של שני שמות עצם יחד, כמו: מדרחוב, קלנועית.
בסיס וצורן – חיבור של שם עצם עם סיומת היוצרת משמעות חדשה, כמו: כרטיסן.
שורש ומשקל – יציקת שורש לתבנית משקל, כמו: רכבת.
אז איך מזהים את מבנה שם העצם ? קודם כל בודקים אם המילה היא שאולה מלעז, אם כן אז היא שאילה מלעז. אם לא, אז ננסה להוציא שורש. אם יש שורש אז היא שורש ומשקל. אם אין שורש אז נבדוק אם יש סיומת למשמעות חדשה. אם יש, אז היא בסיס וצורן. אם לא, אז היא הלחם בסיסים.
מורה פרטי ללשון
לאחר כל הפירוט לעיל ניתן להבין שאומנם השפה היא שפת אם, אך ההבנה של שורשי היסודות של השפה המרכיבה את בניין הידע לא הגיעה לנו מהאם. לכן, מורה פרטי ללשון תמיד יהיה האדם המכוון את דרכינו להצלחה תוך כדי תרגול והבנה של תחום מערכת הצורות בלשון דרך שיעורים פרטיים.
ליווי צמוד של מורה פרטי הוא הגורם אשר יוצר את ההבנה אצל התלמיד, מגביר את הביטחון האישי שלו במקצוע הלשון ומשפר את הציונים.